Program Hösten 2023

PEORIA JAZZBAND

Lördag 2 september 2023

Kl. 15.00

Insläpp kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Paus

Peoria Jazzband är en göteborgsgrupp som bildades redan 1960. Bandet etablerade sig tidigt som ett av Sveriges allra främsta inom genren "Happy Jazz" och har också hunnit bli ett välkänt namn i Europa och USA.

Totalt har orkestern turnérat i tretton länder. Bandets musik spänner över ett brett register; från New Orleans revival och Dixieland till swing, plus ett och annat inslag av karibiska rytmer.

Förutom välkända standardlåtar av Louis Armstrong, Fats Waller, Bix Beiderbecke, Duke Ellington m fl, letar Peoria Jazzband gärna fram mindre känt material.

Vokalisten Rosemarie Simonsen ger musiken en särskild ”touch”.

Övriga musiker är Samuel Olsson – trumpet, kornett, flygelhorn, Johan Johansson – klarinett, altsax, Magnus Bylund – trombon, Sture Svarén – banjo, gitarr, Sven Flood – bas, bastuba, Gunnar Dalblad – trummor.

EVA DIZON & THE ENORSOUNDS

Torsdag 28 september 2023

Kl. 20.00

Insläpp kl. 18.30 (Bistron öppnar)

Paus

Eva Dizon upptäckte sin kärlek till musiken som liten och har sjungit från 8 års ålder. Hon har under flera år arbetat i många länder vilket har gett henne en stor rutin från den internationella scenen.

Nu har Eva bosatt sig i Vänersborg och satsar på nästa kapitel i sin karriär här i Västsverige. Denna kväll kommer vi få höra Eva och bandet bjuda på sina egna versioner inom blues, jazz, soul och R&B.

I våras sjöng hon Motown-musik med Vänersborg Storband i Vänersborgs Folkets hus och ikväll är det dags för Trollhättepubliken att höra henne fast i en något mindre sättning!

Kapellmästare för bandet är Magnus Enorson – piano, resterande bandmedlemmar är Christer Larsson – gitarr, Kristofer Johansson – bas, Isak Larsson – trummor.

KONSERTEN ÄR INSTÄLLD! ISABELLA LUNDGREN & VARGÖNS STORBAND

Lördag 7 oktober 2023

Kl. 17.00

Insläpp kl. 15.30 (Bistron öppnar)

HEBETEATERN

Konserten är inställd pga sjukdom.

Vi kommer att planera för ett nytt konsertdatum. Köpta biljetter återlöses!

Entré

• Ordinarie biljett 300 kr + serviceavgift 20 kr
  • Medlem i Trollhättans Jazzförening 250 kr + serviceavgift 20 kr.

50-årsjubilerande Vargöns Storband återvänder med en välslipad sångdiamant - Isabella Lundgren. Hon är en av Sveriges absolut främsta sångerskor och en artist i världsklass.

Med en fantastisk röst och unik intensitet har hon förmågan att trollbinda sin publik. Isabella är bland det bästa som hänt den svenska jazzscenen.

Hon har gjort flera hyllade album och har uppträtt i bland annat på Idrottsgalan, i Bingolotto och i SVT:s Nyårsfirande från Skansen.

Sommaren 2022 gjorde hon en uppmärksammad hyllningskonsert till Judy Garland tillsammans med Kungliga Filharmonikerna. Med stöd av det västsvenska nätverket Knutpunkt.

JAM SESSION

Samara Ensemble

Torsdag 9 november 2023

Kl. 20.00

Insläpp kl. 19.00 (Bistron öppnar)

Entré

• Ordinarie biljett 100 kr + serviceavgift 20 kr
  • Medlem i Trollhättans Jazzförening 80 kr + serviceavgift 20 kr.

Jam session, jazzmusikens kärna, är när musiker träffas, spelar och sjunger tillsammans.

I eftermiddag möts lokala musiker i Kulturbaren för att tillsammans bjuda publiken på en riktig musikfest!

Kapellmästare för årets sammandrabbning är gitarristen Per Orvang. Vad blir det för musik? Det är det ingen som vet, det här är en eftermiddag i spontanitetens tecken.

Det vill du inte missa!

Vill du vara med och spela eller sjunga? Alla är välkomna! Skriv i så fall ett mail till: info@trollhattansjazzforening.se

HANNAH SVENSSON

Lördag 2 december 2023

Kl. 15.00

Insläpp kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Paus

Sångerskan, låtskrivaren och konstnären Hannah Svensson har etablerat sig som en av Sveriges mest hyllade jazzsångerskor.

Hon hörs i många olika sammanhang både i Sverige och internationellt. Hannah är född och uppväxt i Falkenberg. Hennes far är jazzgitarristen Ewan Svensson, som fortfarande är en stor inspirationskälla för henne. Hon spelade själv gitarr och piano, men som 17-åring hörde Hannah Eva Cassidy sjunga för första gången och hennes intresse för sång tog fart.

Hon startade sen sin egen grupp, Hannah & The Acoustic 3, där hennes far också spelade gitarr. Hon har sedan dess banat sin egen väg, med sex album och konserter runt om i Sverige och Europa. Hon har fått flera utmärkelser i Sverige, inklusive kulturpriset i sin hemstad Falkenberg samt SWEJS (Swedish executive Jazz society) jubileumspris.

I eftermiddag kommer vi passande nog få njuta bland annat av låtar från albumet ”Snowflakes in December”.

Bandet består av Hannah Svensson – sång, Klas Lindquist – saxofon, Sven-Erik Lundeqvist – piano, Mattias Svensson – bas samt Paul Svanberg – trummor.