Program Våren 2023

LOG LADY - A TRIBUTE TO CAROLE KING

Fredag 17 februari 2023

Kl. 20.00

Insläpp kl. 18.00 (Bistron öppnar)

Paus

Den här kvällen gästas Trollhättans Jazzförening av sångerskan Lina Melander och pianisten Madelene Birgenius som har med sig ett svängigt band bestående av fyra jazzmusiker som tillsammans ska lyfta på locket till Carole Kings fantastiska låtskatt!

Det blir en medryckande men också stämningsfull konsert som kommer bjuda på självklara hits så som Natural woman, I feel the earth move och You’ve got a friend men även mindre kända guldkorn från hennes fantastiska karriär. En karriär som verkligen förtjänas att lyftas fram!

Bandet består av:
Lina Melander-sång
Madelene Birgenius-piano
Viktor Olofsson-gitarr
Orfeas Wärdig Tsoukalas-saxofon
Olli Rantala-bas
Lars ”Lade” Källfelt-trummor

ÖRJAN HULTÉN ORION - SHIFTING GROUND

Lördag 18 mars 2023

Paus

Örjan Hultén Orion är tillbaka med nya skivan Shifting Ground. Precis som stjärnbilden Orion är kvartetten Orion full av stjärnor. På den hyllade skivan Minusgrader (2019), skrev alla i bandet musiken, så även på Shifting Ground.

Musiken är mystisk och fantasieggande, ibland dråplig. Som livet självt. Det här är fyra musiker som känner varandra utan och innan. Det märks i det lätta handlaget och i låtarna som väver en berättelse.

Bandet består av:
Örjan Hultén Orion, sax
Torbjörn Gulz, piano,
Filip Augustson, bas
Peter Danemo, trummor

EMIL ERNEBRO & FILIP JERS

Torsdag 13 april 2023

Kl. 20.00

Insläpp kl. 18.00 (Bistron öppnar)

Paus

Emil Ernebro (gitarr) och Filip Jers (munspel) är två unika musikanter på den svenska musikscenen. Duon bildades 2017 men hade i flera år fått höra på olika håll - ni borde spela tillsammans!

Ernebro och Jers tänjer på gränserna för vad deras instrument kan göra och låta som. Akustisk gitarr och munspel har ett jordnära ljud som många kan relatera till.

Emil Ernebros fingerspel på gitarr är i absoluta världsklass och Filip Jers har kallats ”The Swedish Harmonica Sensation” av internationella musikjournalister.

Deras repertoar består av låtar från den amerikanska folk- och jazzrepertoaren, poplåtar från 60-70 talet och svenska visor. Ledord för deras musicerande är spelglädje, spontanitet och sväng!

Våren 2019 släppte de sin debutskiva “Duet” och den mottogs med förtjusning både av publik och recensenter. Skivan har även spelats flitigt i Sveriges Radio. Sommaren 2019 framträdde Ernebro & Jers i “Allsång på Skansen” inför en miljon tittare i direksänd TV.

Ord från pressen om CD:n “Duet”

“Emil Ernebro & Filip Jers får skickligheten att låta lätt. Samspelet är lyhört när gitarristen Emil Ernebro & munspelaren Filip Jers tolkar jazz-, folk- och poplåtar från Amerika och Sverige, både chosefritt och charmigt.”
Johannes Cornell, Dagens Nyheter

“Detta är herrar som prioriterar förnämlig kvalitet, genom egna ledorden spelglädje, spontanitet och sväng.”
Mats Hallberg, Kulturbloggen

“Det är två extremt skickliga och redan samspelta musiker.”
Bengt Edqvist, Musiktidningen Lira

”Filip Jers och Emil Ernebro har smak och finess.”
Alexander Agrell, Sydsvenskan

SINNE EEG & LARS JANSSON

Samara Ensemble

Lördag 29 april 2023

Paus

Den danska sångerskan Sinne Eeg turnerar idag med världen som arbetsfält och har fått otaliga internationella recensioner och prestigefyllda utmärkelser.

Hennes moderna tolkning av nordisk jazz med utsökt frasering och perfekt tonöjd har berört publik över hela Europa såväl som i Asien. Sinne Eeg är mycket mångsidig, lika bekväm att fronta stora orkestrar i konserthus som mindre ensembler i intima jazzklubbar. Denna eftermiddag blir det konsert med briljante pianisten, kompositören, arrangören Lars Jansson. Deras samarbete inleddes när Sinne spelade in sin genombrottsplatta ”Waiting For Dawn” (2007).

Lars Jansson har, förutom med sin trio, medverkat i många sammanhang, med bland annat Arild Andersen, Jan Garbarek, Radka Toneff, Ulf Wakenius, Georg Riedel, Bohuslän Big Band för att bara nämna några exempel. Han är en uppskattad musikpedagog och utsågs 1998 till jazzprofessor i danska Aarhus. Han fick också 2001 en dansk Grammy för trioalbumet ”Hope”. Lars Jansson har även han turnerat över hela världen, och har fått stor internationell uppskattning bland annat i Japan där även givit ut flera skivor. I eftermiddag får vi höra dessa två excellenta musiker på Trollhättans Jazzföreningen!

MR. BLUES & CLAES JANSSON

Lördag 13 maj 2023

Paus

Mr. Blues är en hårdsvängande, bluesmättad kvartett, vars medlemmar ha många års erfarenhet av konsertverksamhet både nationellt och internationellt. Mr Blues frontfigur altsaxofonisten Håkan Lewin har under flera årtionden turnerat från Kalifornien i väster till Sibirien i öster.

Han har spelat med världsartister som Tina Turner, Georgie Fame, Thad Jones m.fl. I repertoaren finns bl.a. musik av Duke Ellington, Billy Strayhorn och Hank Crawford, där några av låtarna och arrangemangen, fått följa med från tiden med Gugge Hedrénius Big Blues Band. Mr. Blues har en repertoar som attraherar både jazzpublik och bluespublik.

Som sångsolist har Mr. Blues glädjen att presentera Claes Janson. Claes är välbekant för de flesta och räknas som en av de absolut främsta jazz-och blues-sångarna i Sverige idag. Han har genom åren fått motta de flesta utmärkelser som en artist i hans genre kan få, samt samarbetat och uppträtt med alla storheter inom musikformerna jazz-och blues i Sverige. Förutom musik har Claes även meriter inom filmbranschen, bl.a. medverkade han som rövaren ”Tjorm” i Tage Danielssons filmatisering av Astrid Lindgrens Ronja Rövardotter.