Program Våren 2020

PROGRAM VÅREN 2020

Biljetter:

Köp din biljett via Tickster

(Gäller ordinarie pris! EJ rabatterade biljetter.)

Alla varianter av biljetter, rabatterade och ordinarie går att köpa i receptionen i Folkets Hus Kulturhuset. Tel. 0520 - 422500

Ordinarie: 160 kr + 20 kr serviceavgift (om inget annat anges)

Medlemmar: 120 kr + 20 kr serviceavgift

Ungdomsentré (0-20 år) Fri entré

>20 år med Mecenatkort 50% rabatt

Rabattavtal - 50 kr vid entré:

Medlemmar i personalföreningen Rabatten vid Trollhättans Stad

Medlemmar i Landstingets personalklubb

Medlemmar i personalklubben Väst vid Högskolan Väst

Medlemskort (300 kr) säljes av styrelsen i entrén.

Första konserten är gratis.

Därefter kan biljetterna köpas i Folkets Hus Kulturhusets reception eller online.

För att tillgodogöra sig rabatt måste biljetten köpas i Folkets Hus Kulturhusets reception.

Här kan du se vilka artister som har gästat oss de senaste säsongerna.

LEXINGTONE QUARTET

Lexingtone är en svensk-finsk kvartett med rutinerade jazzmusiker boende i Stockholm och Göteborg. Bandmedlemmarna har turnerat världen över inom olika genrer och grupper under många år.

De spelar egenskriven jazz med rötterna i 1960-talets New York och har hittat mycket inspiration från legendariska skivbolaget Blue Notes diskografi. Namnet Lexingtone är en blinkning till just Blue Note, vars första adress var 767 Lexington Avenue. Lexingtone bildades 2017 och har sedan dess spelat flitigt på Sveriges jazzscener och har nu spelat in sitt första album.

Musiken kan beskrivas som svängig och stilren hardbop med starka melodier och tight samspel. Jonne Bentlöv trumpet, Joona Toivanen piano, Martin Sundström kontrabas, Carl Ottosson trummor.

Jamsession, jazzmusikens kärna, är när musiker träffas, spelar och sjunger tillsammans.

Denna eftermiddag möts lokala musiker i Kulturbaren för att tillsammans bjuda publiken på en riktig musikfest! Kapellmästare för denna sammandrabbning är gitarristen Per Orvang.

Vad blir det för musik? Det är det ingen som vet, det här är en eftermiddag i spontanitetens tecken. Det vill du inte missa!

Vill du vara med och spela eller sjunga? Alla är välkomna!

Skriv i så fall ett mail till: trollhattansjazzforening@gmail.com

BROSTRÖM & KARLZON

Håkan Broström räknas som en av Sveriges främsta saxofonister. Han leder bland annat storbandet New Places Orchestra och saxofonsektionen i Norrbotten Big Band samt flera mindre konstellationer.

Han är sedan många år flitigt efterfrågad som solist, arrangör och kompositör.
Pianisten Jacob Karlzon var under många år verksam som ”sideman” ibland annat Tolvan Big Band, Victoria Tolstoys band mfl men under senare år har egna projekt växt.

Elva album har han nu producerat under eget namn. Ett flertal priser och utmärkelser för hans fina teknik har det blivit under åren och 2012 blev han en ”Steinway Artist” som är ett mycket fint internationellt erkännande.

PIATRUBA

Trion Piatruba utforskar och spelar musik från trumpetaren Oskar Stenmarks förfäder i Gärdebyn, Rättvik. Oskars farmor, Elsie Börjes, växte upp i Gärdebyn med spelmanstraditionen från hennes far och farbror, Hans och Olle Börjes.

De var båda riksspelmän och väldigt eftertraktade på bröllop, fester och andra högtider. Med hjälp av inspelningar från Oskars far har trion fått ta del av material som är unikt för Börjes-spelmännen. Denna låtskatt har klingat i Siljansbygden under hundratals år och består av polskor, valser och gånglåtar.

Piatruba tolkar dessa melodier med nutida influenser och improvisation som för tankarna till alltid återkommande klassikern ”Jazz på Svenska”. Trion verkar aktivt för att bevara ett kulturarv, samtidigt som man för musiken in i framtiden. Gruppen har turnerat i Skandinavien och en hel del i USA.

Vi kommer att höra Oskar Stenmark flygelhorn, Robin Skarin piano och Linus Fredin kontrabas.

VANESSA LIFTIG BAND

Ni får höra sångerskan, kompositören och producenten Vanessa Liftig, nu med en ny blåssektion som hon skrivit färska arrangemang för. Hon figurerar i en mängd olika sammanhang men det mesta hon gör kan kopplas till jazz.

Uppvuxen med Sarah Vaughn, Billie Holiday, Pat Metheny med flera som musikaliska ledstjärnor och ett kontinuerligt grävande i evergreens-skatten, har hon ett starkt fundament i genren. Hon bjuder på en noga utvald repertoar och lyfter standard-guldkorn från många olika håll, många inte så kända.

Bandets medlemmar, Samuel Olsson trumpet, Eric Liftig saxofon, Simon Westman piano, Olli Rantalla bas och Fredrik Hamrå trummor, är alla starka röster på jazzhimlen och skapar en nyanserad och dynamisk musikalisk helhet som gör ett starkt avtryck.

Tillsammans med Vanessa får ni storytelling, harmoni och groove.

MIKAEL GODÉE & EVE BEUVENS QUARTET

Lördag 4 april

Idag har vi säsongsavslutning och vi kommer att lyssna på nutida jazzmusik med rutinerade toppmusiker!

Sopransaxofonisten Mikael Godée är välkänd svensk jazzmusiker som återfinns i band som Änglaspel och Corpo.

Pianisten Eve Beuvens är en av Belgiens mest intressanta jazzmusiker med sitt intelligenta och nyskapande sätt att musicera.

I det musikaliska mötet mellan dem uppstår det något alldeles speciellt och vackert som förstärks tillsammans med de karismatiska och lyhörda musikerna Magnus Bergström på kontrabas samt Johan Birgenius på trummor.

Det blir ett tillåtande samspel, sinnrika melodier och improvisationer på världsnivå.

Missa inte detta!