Jazz i allén 2021

JAZZ I ALLÉN 2021

Sommarkonserter på gågatan utanför Folkets Hus Kulturhuset. Ett samarbete mellan Trollhättans Jazzförening, Folkets Hus Kulturhuset och Ritz Konditori.

Konsertstart kl. 12.00

Fri entré!

Här kan du ladda ner programmet för JAZZ I ALLÉN som PDF.

BOSON - JARDEMARK - BERGSTRÖM

Lördag 14 augusti 2021

ALLÉN KUNGSGATAN 25 TROLLHÄTTAN

Detta nystartade band släppte förra året det kritikerrosade debutalbumet ”Time after Time”. Trion har sedan dess hunnit göra flertalet konserter, bland annat på anrika jazzklubben Nefertiti i Göteborg.

Lyssnaren bjuds på en avskalad lyrisk jazzmusik sprunget ur ”the American songbook” och soundet och samspelet mellan musikerna för tankarna till artister som Diana Krall, Chet Baker och Nat King Cole.

Anders Boson – sång, trumpet, Rolf Jardemark – gitarr, Magnus Bergström – kontrabas

REED ORGAN COMBO

Lördag 21 augusti 2021

ALLÉN KUNGSGATAN 25 TROLLHÄTTAN

Reed Organ Combo är en kvartett som spelar svängig jazz med härliga improvisationer. Bandet kör mycket standards, swing och bossa, men har utöver det en varierad repertoar med bland annat Beatles-låtar arrangerade i jazz-stuk.

Orgel och tenorsax står i centrum uppbackade av bas & trummor och det är en rutinerad samling musiker som har medverkat i otaliga konstellationer genom åren.

Sven Ericson – orgel, Attila Sasvari – tenorsax, tvärflöjt, Conny Engman – bas, Mats Berggren – trummor

A TUBA SUPREME

Lördag 28 augusti 2021

ALLÉN KUNGSGATAN 25 TROLLHÄTTAN

Tänk dig en varm kväll i New Orleans bland mängder av flanörer på gatorna. Plötsligt hör du ett band som fångar ditt öra. Det är rått sväng men också nyanserade ballader. Det genomgående är tubans runda basljud och de karibiska rytmerna som blandas upp med jazzstandards och ibland något som nästan påminner om funk.

Du får svårt att sitta still och du tänker att även om det är augusti; så har sommaren just börjat!

Axel Mårdsjö – saxofon, Johan Holmberg – trumpet, Stefan Wingefors - piano, Jakob Sollerman – tuba, Johan Birgenius – trummor