Program Hösten 2017

PROGRAM HÖSTEN 2017

PAPA PIDERS JAZZBAND

Lördag 16 september

Det första Papa Pider Jazzbandet bildades i början av 60-talet och varade i ca 25 år. 2010 var det läge för nystart. På initiativ av bandets originaltrumslagare Bosse Lindgren återbildades bandet med handplockade musiker med stor erfarenhet.

Bandet spelar revivaljazz med mycket sång och en del skiffle, sådan musik som spelades av till exempel Acker Bilk, Ken Colyer och Chris Barber.

Klas Nilsson trumpet, Anders Hultman banjo, Pider Åvall trombon, Bosse Lindgren trummor, Claes Nordborg bas, Sverker Nyström saxofon och klarinett.

QUEENTET

Lördag 30 september

Queentet är ett musikprojekt startat av trollhättetjejen och saxofonisten Isabella Persson, numera boende i Bollnäs. Målet med kvintetten är att lyfta fram jazz av kvinnliga kompositörer, därav det fyndiga namnet.

Fokus ligger på den moderna jazzen, men musiken hämtar inspiration från flera källor, allt från swing till pop. Musiken är melodisk och tillgänglig för den breda publiken, med sig har hon Fannie Hertzberg på sång, Fabian Lemte piano, Jonatan Eriksson kontrabas och Jacob Lundberg på trummor.

HILLWAY STOMPERS

Lördag 14 oktober

Hillway Stompers från Trollhättan spelar tradjazz/gladjazz, men även annat som de gillar. Hillway är en direktöversättning av Bergkullevägen där bandets förste ledare Douglas Vänerö bodde när han tillsammans med Bengt Arvidsson startade bandet 1991.

Nuvarande medlemmar är Pelle Gustavsson, trumpet och flygelhorn, Mauri Vesala, trombon, Bengt Arvidsson, klarinett och saxofon, Hans-Olof Svensson, piano, Kurt Björk, banjo och gitarr, Peter Bäckander, bas, Jan-Ove Lundgren, trummor och Stina-Britt Björk, sång.

BERNT ROSENGREN Q

Lördag 11 november

Bernt Rosengren har hyllats som en av Europas viktigaste tenorsaxofonister och flöjtister i internationella musiktidskrifter och recensionerna har varit översvallande för denna kvartett – bestående av några av Skandinaviens främsta jazzmusiker, Sten Gustafson, piano, Hans Backenroth, bas och Bengt Stark på trummor. Gruppen fick Gyllene Skivan 2009 för bästa Svenska jazzinspelning.

Passa på och hör dem när de gästar Trollhättans Jazzförening. Bernt Rosengren, som fyller 80 år i år, har dessutom med sig en alldeles nypressad skiva i bagaget med kvartetten!

ORFEUS WÄRDIG TSOUKALAS KVARTETT

Lördag 25 november

CLIO

Orfeus Wärdig Tsoukalas är 32 år och saxofonist från Trollhättan, nu bosatt i Göteborg. Orfeus musik är rotad i jazzmusikens tradition med stor lust att utforska nya miljöer. Sväng, samspel och sound är tre viktiga komponenter. John Coltrane är en av förebilderna. Orfeus medverkar även i det grekiska bandet "The Next Step Quintet".

Den svenska kvartett, som han kommer med, består av Orfeus Wärdig Tsoukalas saxofon, Daniel Edvardsson gitarr, Simon Petersson bas, Kristoffer Rostedt trummor.

KARIN BURMAN MED BAND

Lördag 9 december

Karin Burman är född och uppvuxen i Trollhättan. Under sina drygt tjugofem år borta från hemstaden har hon jobbat som sång- och musiklärare, sjungit med diverse storband och mindre jazzkonstellationer samt släppt album med egen kvartett.

På hennes första skiva finns influenser både från pop och rock och inte minst soul. Hennes röst är personlig, varierad och innerlig, kanske något av ett mellanting av Victoria Tolstoy och Rigmor Gustafsson.

Under eftermiddagens konsert hoppas vi får höra låtar från skivan kanske varvat med några julsånger!