Program Våren 2018

SIR BOURBON DIXIELAND JAZZBAND

Lördag 13 januari

KULTURBAREN

Sir Bourbon Dixieland Band är Göteborgsbandet som spelar Absolut Dixieland. Med andra ord lättsmält, skön och svängig musik från förr. Med 35 år i dixiebranschen och med flera CD, klubbar och festivaler i bagaget så kan publiken alltid förvänta sig en härlig konsertstund.

Bandet själva lyssnar gärna på Wild Bill Davison, Eddie Condon och Dutch Swing College Band vilket också hörs. Viktigast är svänget, då har både publiken och bandet roligt!

Dan Warvne trumpet, Thomas Erlandsson klarinett/sång, Stig Erixon trombon, Stig Nilsson banjo, Kent Hjort bas, Leif Erlandsson trummor.

JAMSESSION

Lördag 3 februari

KULTURBAREN

Traditionsenligt anordnar Trollhättans Jazzförening varje år jamsession, där alla kända och okända förmågor är välkomna att framträda på jazzföreningens scen.

"Open mic" gäller. Det är ett tillfälle att få träffa nya och gamla spelkompisar.

Det som framförs är musikanternas och sångarnas favoritlåtar.

Publiken ges också tillfälle att få önska sina favoritlåtar.

HÅKAN BROSTRÖM QUARTET

Lördag 17 februari

KULTURBAREN

Saxofonisten Håkan Broström är ett av Sveriges toppnamn inom jazzen.

Via olika projekt har han spelat med storheter som Herbie Hancock, McCoy Tyner, Carla Bley, Dave Liebman för att nämna några.

I denna konstellation spelar han med pianisten Ludvig Berghe som varit sideman i många sammanhang men ändå har släppt 6 egna skivor, basisten Tom-Eddye Nordén, utbildad bland annat vid Konservatoriet i Köpenhamn samt Karl-Henrik Ousbäck trummor, som trots ung ålder redan är rutinerad gäst på Sveriges jazzscener.

OBS! Förband (Monk) spelar Kl. 14.15 till 14.45

TIB MED ANN-SOFI SÖDERQVIST

Lördag 10 mars

KULTURBAREN

Här kommunicerar fyra skickliga musiker med personlig inlevelse och kraft! skriver Orkesterjournalen och menar den göteborgsbaserade trion TIB med Teresa Indebetou på piano, Jenny Kristofferson bas och Martina Almgren på trummor samt Ann-Sofi Söderqvist på flygelhorn/trumpet som utgör den fjärde musikern.

Söderqvist som även komponerar, dirigerar och arrangerar, driver sen några år tillbaka sitt storband ASJO - Ann-Sofie Söderqvist Jazz Orchestra. TIB har hyllats för sina innerliga och storslagna konserter och skivor. Vi ser fram emot en njutbar konsert!

OBS! Förband (Mingus) spelar Kl. 14.15 till 14.45

TALK

Lördag 24 mars

KULTURBAREN

Talk plays Gullin. Den är mycket vacker, den har rikedom och djup värme, ljus och mörker, och ger rika möjligheter till improvisation, sa Lars Gullin om sitt instrument barytonsaxofonen.

En mycket träffsäker beskrivning av hela Gullins livsverk som TALK nu valt att förvalta och föra vidare till gamla och nya lyssnare.

Kari Sjöstrand tenorsax, Gunnar Åkerhielm piano, Ulf Åkerhielm bas, Sebastian Voegler trummor, har sedan 2010 framträtt med sitt karaktäristiska sound och täta samspel på många klubbar i landet och nu kommer de till Trollhättans scen!

OBS! Årsmöte efter konserten!

Förband (Jazzå) spelar Kl. 14.15 till 14.45

PATRIK JANSON KVINTETT

Lördag 7 april

KULTURBAREN

Patrik Janson Kvintett tolkar både välkända och mindre kända alster ur den amerikanska sångboken där musiken kastas mellan bebopens intensitet, tradens sväng och balladernas sköra lidelse.

Kvintetten består av verksamma musiker och musiklärare i trestadsområdet: Patrik Janson (trumpet), Per Laang (tenorsaxofon, sång) och Magnus Enorson (hammond-orgel, bas) från Vänersborg, Per Orvang (gitarr) från Trollhättan och Tomas Hansson (trummor) från Uddevalla.

OBS! Förband (Stefans Combo) spelar Kl. 14.15 till 14.45