Program Hösten 2021

PROGRAM HÖSTEN 2021

CAROLINES KAFFEREP MED 7 SORTERS KAKOR - INSTÄLLT!

Lördag 11 september 2021

KONSERTEN ÄR INSTÄLLD!
Alla som köpt biljett/biljetter på nätet kommer få sina pengar tillbaka automatiskt.
De som köpt biljett/biljetter i receptionen i Folkets Hus Kulturhuset kan återköpa dem i receptionen.

Caroline Wennergren och Five Quartet presenterar ett musikaliskt kafferep, där Caroline är kaffet från Brazilien.

Doppet som bjuds till är nybakade kakor, 7 olika sorters musikgenrer inspirerade av 7 sorters småkakor. Det serveras också en chokladcigarr i form av buktalardockan Leroy Armstrong.

Medverkande: Caroline Wennergren, Per Strandberg, piano, Tom Tveita, bas och Per Boqvist, trummor.

I priset ingår kaffe och kakor. Glutenfritt alternativ kommer att finnas tillgängligt.

OBS! Entré 250 kr. Medlemmar 200 kr
Ungdomar t.o.m. 20 år går in gratis.
Samarrangemang: Trollhättans Jazzförening och Trollhättans Riksteaterförening.

FRIDA ÖHRN & THE BLUE SOUNDS

Lördag 25 september 2021

KULTURBAREN

Jazztrion The Blue Sounds består av Patrik Boman kontrabas, Jesper Kviberg trummor och Carl Orrje piano som alla lyst starkt på Sveriges jazzscen de senaste tjugo åren.

Tillsammans med Öhrns karaktäristiska röst och scenuttryck skapar de nya personliga tolkningar av jazzskatter från 30,40,50-talet.

Medverkande: Frida Öhrn sång, Carl Orrje piano, Patrik Boman kontrabas och Jesper Kviberg trummor

MIKAEL GODÉE & EVE BEUVENS QUARTET

Samara Ensemble

Lördag 9 oktober 2021

KULTURBAREN

Vi kommer att lyssna på nutida jazzmusik med rutinerade toppmusiker!

Sopransaxofonisten Mikael Godée är välkänd svensk jazzmusiker som återfinns i band som Änglaspel och Corpo.

Pianisten Eve Beuvens är en av Belgiens mest intressanta jazzmusiker med sitt intelligenta och nyskapande sätt att musicera.

I det musikaliska mötet mellan dem uppstår det något alldeles speciellt och vackert som förstärks tillsammans med de karismatiska och lyhörda musikerna Magnus Bergström på kontrabas samt Johan Birgenius på trummor.

Det blir ett tillåtande samspel, sinnrika melodier och improvisationer på världsnivå.
Missa inte detta!

NEW BLUES TRANSFUSION FEATURING ANNA SAHLENE

Lördag 6 november 2021

KULTURBAREN

I New Blues Transfusion söker Max Schultz (gitarr) och Håkan Broström (sax) rötterna i 60-talets orgeljazz och hard bop tillsammans med den drivne trumslagaren Chris Montgomery och det unga stjärnskottet Leo Lindberg på hammondorgel.

Sedan våren 2017 så ingår även den mycket rutinerade och otroligt begåvade sångerskan Anna Sahlene i gruppen.

Det blir orgeldriven själfull blues uppblandad med hard bopens flyhänta improvisationer i en repertoar präglad och inspirerad av Horace Silver, Wayne Shorter och John Coltrane samt även repertoar från Nancy Wilson, Etta James och Nina Simone m.m.

ANDERS OCH JENS JOHANSSON SPELAR JAZZ PÅ SVENSKA

Lördag 27 november 2021

KULTURBAREN

Fri entré! (Krävs dock biljett)
Max två biljetter per kund.
Kan endast hämtas i receptionen i Folkets Hus Kulturhuset!
Först till kvarn.

Jan Johansson (piano) och Georg Riedel (bas) spelade in skivan Jazz på svenska på 60-talet. Den har blivit en riktig klassiker, det är svensk folkmusik i väldigt finstämd, stillsam och meditativ inramning. Musiken talar för sig själv. Inga gimmicks behövdes då Jan och Georg improviserade fram sina versioner, utan att konstla eller förvränga musiken.

Anders och Jens är söner till Jan Johansson och växte upp med sin pappas musik. De blev båda också musiker på heltid väldigt tidigt. De sökte sig då till rock- och metalmusiken, flyttade till USA, och har genom åren spelat med sådana som Yngwie Malmsteen, Hammerfall, Jonas Hellborg, Ginger Baker, Stratovarius, Dio och Ritchie Blackmore's Rainbow.

De senaste åren har de spelat i Sverige i en mer stillsam duosättning: akustiskt piano och kontrabas, i samma anda som på deras pappas skiva.

JULJAM

Lördag 4 december 2021

KULTURBAREN

Jamsession, jazzmusikens kärna, är när musiker träffas, spelar och sjunger tillsammans.

I eftermiddag möts lokala musiker i Kulturbaren för att tillsammans bjuda publiken på en riktig musikfest! Kapellmästare för årets sammandrabbning är gitarristen Per Orvang.

Vad blir det för musik? Det är det ingen som vet, det här är en eftermiddag i spontanitetens tecken. Det vill du inte missa!

Vill du vara med och spela eller sjunga? Alla är välkomna! Skriv i så fall ett mail till: trollhattansjazzforening@gmail.com