Program Våren 2021

LOUIS ARMSTRONG 120 ÅR - LEON FALK SATCHMO TRIBUTE

Lördag 20 mars

HEBETEATERN

Leon Falk Satchmo Tribute är en djupdykning i Louis Armstrongs musikaliska värld - en av 1900-talets absolut mest betydelsefulla musiker.

Bandet har med noggrannhet tagit sig an Louis Armstrongs musikaliska arv, och framför musiken med känsla och liv. De hyllar också "Satchmo" genom att skriva egna originalkompositioner i stilen, och tar på så sätt 1920-talsmusiken in i 2020-talet.

På ett medryckande sätt strävar musikerna efter att lyfta den tidiga jazzens värden - samspelet, bluesen, dansen och känslorna.

Inga biljetter säljes.
Konserterna ser man gratis men vill man bidra med en peng så tas det tacksamt emot på vår Swish 123 653 4010.

VANESSA LIFTIG BAND

Lördag 6 februari

HEBETEATERN

Ni får höra sångerskan, kompositören och producenten Vanessa Liftig, nu med en ny blåssektion som hon skrivit färska arrangemang för. Hon figurerar i en mängd olika sammanhang men det mesta hon gör kan kopplas till jazz.

Uppvuxen med Sarah Vaughn, Billie Holiday, Pat Metheny med flera som musikaliska ledstjärnor och ett kontinuerligt grävande i evergreens-skatten, har hon ett starkt fundament i genren. Hon bjuder på en noga utvald repertoar och lyfter standard-guldkorn från många olika håll, många inte så kända.

Bandets medlemmar, Samuel Olsson trumpet, Eric Liftig saxofon, Simon Westman piano, Olli Rantalla bas och Fredrik Hamrå trummor, är alla starka röster på jazzhimlen och skapar en nyanserad och dynamisk musikalisk helhet som gör ett starkt avtryck.

Tillsammans med Vanessa får ni storytelling, harmoni och groove.

JAMSESSION - INSTÄLLT!

Samara Ensemble

Lördag 20 februari

Kl. 15.00

KONSERTEN ÄR INSTÄLLD!

Jamsession, jazzmusikens kärna, är när musiker träffas, spelar och sjunger tillsammans. Denna eftermiddag möts lokala musiker i Kulturbaren för att tillsammans bjuda publiken på en riktig musikfest!

Kapellmästare för denna sammandrabbning är gitarristen Per Orvang. Vad blir det för musik? Det är det ingen som vet, det här är en eftermiddag i spontanitetens tecken. Det vill du inte missa!

Vill du vara med och spela eller sjunga? Alla är välkomna!

Skriv i så fall ett mail till: trollhattansjazzforening@gmail.com

BAG LADIES

Lördag 6 mars

HEBETEATERN

Ett band bildat av de två saxofonisterna Catharina Wiborgh och Gunnel Samuelsson som spelat länge ihop. Det är egna kompositioner av Catharina Wiborgh och Ann Blom med inslag av bebop, modern jazz och beat, plus ett par evergreens omtolkade av Ann Blom som också sjunger.

Det är lekfullt, lyriskt och expressivt. Patrik Boman på bas och Henrik Wartel på trummor, kända från ett flertal spännande projekt hjälper till att bilda denna spännande och dynamiska konstellation.

Det är Bebop! Groove!

Länk till stream på YouTube.

MIKAEL GODÉE & EVE BEUVENS QUARTET - FLYTTAD!

Lördag 20 mars

Kl. 15.00 – 17.00

KONSERTEN ÄR FLYTTAD TILL HÖSTEN 2021!

Vi kommer att lyssna på nutida jazzmusik med rutinerade toppmusiker!

Sopransaxofonisten Mikael Godée är välkänd svensk jazzmusiker som återfinns i band som Änglaspel och Corpo. Pianisten Eve Beuvens är en av Belgiens mest intressanta jazzmusiker med sitt intelligenta och nyskapande sätt att musicera.

I det musikaliska mötet mellan dem uppstår det något alldeles speciellt och vackert som förstärks tillsammans med de karismatiska och lyhörda musikerna Magnus Bergström på kontrabas samt Johan Birgenius på trummor.

Det blir ett tillåtande samspel, sinnrika melodier och improvisationer på världsnivå.

Missa inte detta!

SIMON WESTMAN TRIO

Lördag 10 april

HEBETEATERN

Simon Westman har studerat jazzpiano för bland andra Anders Persson i Göteborg och brittiske jazzpianisten John Taylor i Köln.

År 2010 började Simon spela pianotrio ihop med basisten Magnus Bergström och trummisen Magnus Gran. I början kallade de sig för MMS Trio och musiken de spelade var en mix av ECM-jazz, amerikanska jazzstandards och svensk folkton. De spelade mestadels på jazzklubbar runtom i Göteborg, och lovordades för sitt sound och sitt samspel.

I maj 2019 började Simon komponera originalmusik för trion, detta efter att vännen och musikerkollegan Alexander Lövmark övertalat Simon att boka tid för inspelning i Nilento Studio. I slutet av 2019 hade Simon fått ihop nio alster, och i januari 2020 gick trion in i Nilento studio för att spela in debutalbumet ”Stay a while” som släpptes på Prophone Records (Naxos) i maj 2020.

Alla i trion är var för sig starka röster på den svenska jazzscenen, och de kan höras i en mängd jazzgrupper och jazzinspelningar.