Program Våren 2025

PROGRAM VÅREN 2025

Biljetter:

Köp din biljett via Tickster

(Gäller ordinarie pris! EJ rabatterade biljetter.)

Alla varianter av biljetter, rabatterade och ordinarie går att köpa i biljettkassan i Folkets Hus Kulturhuset. Tel. 0520 - 422500

Biljettpris:

Ordinarie: 200 kr + 20 kr serviceavgift (om inget annat anges)

Medlemmar: 160 kr + 20 kr serviceavgift

Ungdomsentré (0-20 år) Fri entré

Student över 20 år 50% mot uppvisande av Mecenatkort.

Rabattavtal - 50 kr vid entré:

Medlemmar i personalföreningen Rabatten vid Trollhättans Stad

Medlemmar i Landstingets personalklubb

Medlemmar i personalklubben Väst vid Högskolan Väst

Medlemskort (300 kr) säljes av styrelsen i entrén.

Första konserten är gratis.

Därefter kan biljetterna köpas i Folkets Hus Kulturhusets reception eller online.

För att tillgodogöra sig rabatt måste biljetten köpas i Folkets Hus Kulturhusets biljettkassa.

SECOND LINE JAZZBAND

DATUM: Lördag 1 februari 2025

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Second Line Jazzband bildades 1989, då de flesta medlemmar var tonåringar.

Idag är fortfarande två av bandets sex originalmedlemmar kvar. Ganska snabbt har bandet etablerat sig som ett av Europas mest populära traditionella jazzband och har spelat på klubbar och festivaler, radio och TV i England, Skottland, Nordirland och Wales, Tyskland, Frankrike, Holland, Belgien, Schweiz, Lettland, Danmark, Finland, Norge och naturligtvis Sverige.

På många ställen har bandet blivit absoluta publikfavoriter och slagit publikrekord gång på gång. Second Line Jazzbands popularitet kanske beror på musikernas förmåga att växla stil, repertoar och musikaliska riktningar under en konsert, utan att allt för mycket tumma på de New Orleanska influenserna.

Med en repertoar som spänner mellan Bunk Johnson och Kid Ory till Bob Dylan, via Louis Prima och Irving Berlin, blues och gospel, skapar dessa, ännu relativt unga musiker, en spänningskänsla som man sällan förknippar med musikformen.

Second Line Jazzband är Klas Nilsson – trumpet & sång, Niklas Carlsson – trombone & sång, Olof Skoog – saxofoner, klarinett & sång, Hampus Andersson – gitarr, Per Bach – kontrabas, Johan Horner – trummor.

ERIK TENGHOLM KVINTETT

DATUM: Lördag 1 mars 2025

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Erik Tengholm är utan tvekan en av Sveriges mest framstående yngre jazzmusiker. Man kan höra honom i en mängd olika band och sammanhang, större såväl som mindre konstellationer och inom olika subgenrer i jazzen.

Tengholms spel kännetecknas bland annat av en genuin känsla för olika stilar, och med detta som motivation har han tilldelats en rad utmärkelser, bland annat Faschings vänners stipendium (2017).

Han har bland annat släppt en skiva med sin kvintett, Stories From the Club, och en med storbandet Tengholm Ullberg Big Band, Blue And Green With a Touch of Brown.

2024 blev Erik Tengholm utsedd till ny konstnärlig ledare för Uppsala Universitets eget storband Uppsala University Jazz Orchestra.

I bandet i eftermiddag medverkar Erik Tengholm – trumpet/flygelhorn, Johan Christoffersson – alt/sopransaxofon, Mattias Lindberg – piano, Johan Tengholm – kontrabas och Jonas Bäckman – trummor.

JOHN NILSSON GROUP

DATUM: Lördag 15 mars 2025

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Med sitt första album med sig i bagaget äntrar John Nilsson Group Kulturbarscenen denna eftermiddag.

Bandet har en stor betoning på samspel och spontanitet och musiken blir en hyllning till den moderna jazzen och dess ständigt föränderliga landskap.

Vi kommer att få höra nyskriven musik men också välkända klassiker. John är en kraftfull saxofonist som söker i musikens alla hörn efter det lilla extra.

Hans uttryck andas 60-talets hardbop med bluesen i ena handen och avant gard i andra.

Med en fenomenal kompgrupp bakom sig utlovas en synnerligen storartad musikalisk resa.

John Nilsson – sax, Fabbe Kallerdahl – piano, Arvid Jullander – bas och Lars ”Lade” Källfelt – trummor.

ELISABETH MELANDER CONNECTION

DATUM: Lördag 5 april 2025

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Denna eftermiddag blir ett gränslöst möte mellan några av Nordens mest tongivande musiker.
Jazz när den är som bäst!

En unik konstellation musiker från tre nordiska länder med nyfiket och lyhört samspel som ger utrymme för det personliga uttrycket i låtarna, musiken och improvisationen.

Vi får lyssna till ett varierat program där gruppen bjuder på såväl egna kompositioner som välkända standards i ny spännande kostym.

Elisabeth Melander – sång, Ander Bergcrantz – trumpet, Robert Tjäderqvist – keyboards, Jonny Åman – bas, Niclas Campagnol – trummor.

IRIS BERGCRANTZ KVARTETT

DATUM: Lördag 26 april 2025

INSLÄPP: Kl. 14.00 (Bistron öppnar)

Iris Bergcrantz är aktuell med sitt fjärde album i eget namn! Albumet följer ”Trasighet och fransar” som blev nominerat till bästa jazzalbum på Manifestgalan 2023 och tidigare utgivning ”Young Dreams” som blev nominerat till en Danish Music Awards för bästa vokalalbum 2020.

Nya ”Vi fanns förut” handlar om att gå från ett skede i livet in i ett annat. Att inte helt vuxit in i den man ska bli, men samtidigt inte vara redo att släppa taget om den man var. Om medberoende, relationer och kärlek. Det handlar också om att känna sig ensam, om äventyr, och nya vänskaper man hittat i mörkret som lyst upp natten.

Musiken är en blandning av kammarmusik kombinerat och jazz. Man hör influenser av folkmusik, visa, filmmusik, impressionism, Gershwin och modal jazz. ”Vi fanns förut” är ett otroligt personligt porträtt på Iris Bergcrantz, både textmässigt och musikaliskt. Musik och arrangemang är skrivet av Iris Bergcrantz och Anders Fjeldsted, och texterna är skrivna av Iris Bergcrantz.

Medverkar på releaseturnén gör Calle Brickman, piano, Anders Fjeldsted, bas och Andreas Fryland, trummor.